Doften av nybakat bröd

Synd att det inte går att blogga dofter …

IMG_3732

Återigen med hjälp av Tulla Grünbergers bakbok, ett tips för alla som har svårt att få ihop smakfulla bröd. Den är tillfälligt slut på Bokia, så förmodligen har ni den redan alla 🙂

Gott blir det i alla fall, och nu blir barnen glada imorgon bitti.

I brist på doften av grekiskt lantbröd får ni i stället litteratur:

”I köket stodo två grytor med kaffe på spishällen
och hoplånta kvarnar skrällde och gnisslade;
sockertoppar slogos sönder med yxa, och kaffebröd var
travat i fönstren. Pigorna sprungo fram och åter
mellan matbon, som var fullhängd med kokt och
stekt av alla slag och säckar med nybakat bröd.
Ibland syntes bruden sticka ut huvet genom
kammarfönstret med lösflätorna slängande och i bara
särkärmarne, skrikande än åt Lotten än åt Clara.”

Sov gott!

6 thoughts on “Doften av nybakat bröd”

  1. Spännande blogg. Kul att Du/Ni länkar och följer mig. Tänkte på en sak då jag ser att Ni äter liksom jag massor av fisk, kolla in den Isländska fisken, jag vet att den kontakt jag har i Umeå som förser mig med den fina fisken har kontakter i västkusten! Island har världens mest hållbara fiske, MSC-märkningen kan slänga sig i väggen där. Kolla in http://www.brobergsfisk.se för mer info!

    1. Tack x 2. Vi har snöat in lite på Tullas recept. De är enkla och resulterar alltid i vackra skapelser. Nu börjar vi se oss omkring efter andra brödböcker och det grova brödet vi bakade häromdagen blev mycket gott (och nyttigt). Vilken linssoppa var det du lagade? Det är verkligen soppväder nu 🙂

Kommentera

